Tuesday, February 1, 2011

..redha ngn ujian .....

....kami sampai di masjid di pekan AG....ramai orang telah di tempatkan di dewan orang ramai..
saya lapor diri di pusat mangsa banjir..kelakarnya..saya boleh x ingat alamat umah sdr...(mmg pun cos segala urusan ayahanda yg uruskan...hik hik hik..)
then kami masuk dewan tgk2 mangsa...
ya tuhan,selalu tgk TV or gambar dari paper..kini depan mata sdr...berdepan dgn mangsa2...
dengar pelbagai curahan perasaan....
cerita yg kami dapat....air mula naik dari jam3 pg.....memasing tengah syok lena.....
mengikut kata hj deen janggut..& mrs dia...(my BFFs bro and NB's sister)...org ketuk pintu baru mereka sedar...
tu pun air dah setinggi paras lutut..so,dia & fmly cuma sempat bawa diri & kereta myvy aje,yg lain2....x sempat nak dicapai.....
bila sempat diintai..nampaklah benda2 tu terapung2 aje dalam rumah...
sungguh kasihan tgk wajah2 mereka...
walaupun kawasan tu adalah kawasan orang agak2 BERADA..tapi bila dah ditimpa musibah mcm ni.....rasa kasihan tu mmg ada...

saya x puas hati selagi x tgk umah sdr..saya pujuk & ajak RS temankan saya menyusur umah..
sedih sgt2 tgk air di mana2..kesan lumpur di kwsn yg dah surut....depan umah saya masih ditenggelami....saya nekad harungi juga bila tgk umah jiran dah mula dicuci....maknanya,dalam umah saya dah surut..cuma di luar aje....dgn BISMILLAH sy harungi juga....
saya tolak sliding door...ya Tuhan..inikah umahku....sedih tgk keadaan dlm umah...
xsedar saya buka pintu & masuk...nak meraung pun ada tgk keadaan......mujur RS ada.....
sy jelajah masterbedroom....subhanallah....masih ada air dalam bilik & bilik air......
tilam ,bantal2...almari pakaian....lenjun.....
air naik adalah dalam 2 kaki...
mujur kawasan dapur & 2 lagi bilik berada di tingkat tinggi dgn 2 anak tangga...

huh!!!saya istigfar...saya insaf..saya akui....saya redha...saya mohon ampun dari Allah.....atas segala dosa2 saya......saya pohon berilah kekuatan buat saya....saya kena tabah,kuat & bangun !
Alhamdulillah,lepas bagi tau anak2....(along...angah & kakak x dpt cntc..)saya lega sedikit...bila amak abah dah datang pun bertambah lega...ikut hati..kalau ada anak2 mmg nak kemas barang2 dalam masterbedroom tu...mana yg patut...
saya x boleh nak minta mak abah tlg...kesian mrk dah x berupaya..walau mak beriya2 nak bantu....saya...
apalah yg boleh dibuat..x kan nak minta RH tlg..dia dah bawa saya balik pun dah seribu rahmat.....so,biarlah aje dulu sehingga jumaat.....

ikut hati saya nak cancel ke Bagan..nak urus umah ni..tapi x pelah abah kata biar betul2 air surut..maknanya dalam 2 ke ..3 hari lagi..so bolehlah anak2 rehat di Bagan dulu....semuga mentari keluarlah..hujan cukuplah dulu.....apa2 pun semuga Allah mendengar dan memakbulkan doa hambanya....

saya beredar dari umah tu dgn doa & harapan semuanya dalam lindungan Allah jua..
kembali ke dewan,hj ddeen suruh sy lapor & daftar di satu kaunter...
Oooo.....pertubuhan Buddist dari Taiwan..(pusat di melaka)memberi bantuan...saya dapat sehelai gebar..towel...ubat & berus gigi,sabun mandi..sebotol air mineral & sepacket biskut..(bagi bonda biah..hihihihi..tu ajelah ye yg dapat sy bagi..) & sekeping sampul surat..bila saya buka..alhamdulillah..ada note RM50 ,4 keping..."abah,amiklah duit ni,kalau abah boleh minta tlg Pak Cik Awang..tgk2 kan & kemas sikit2 sementara nanti kami balik jumaat nanti...."

then ke rumah mak....baru teringat nak lunch ....then singgah antar bonda TPS ..amik kanda ..solat maghrib then dusyuum kembali ke PH...

.......terasa sangat2 letih..x berdaya..mujur anak2 ada beri semangat....
semuga Allah akan memberi kekuatan buat saya.....

...papepun,saya merasakan kesedihan ni lebih tinggi nilainya bila tgk sebuah lagi rumah saya di Bkt J.....2 tahun lalu....di timpa musibah jua..terBAKAR......hu..hu hu....
..juga kesedihan ni msh x sama dgn masa saya di let go......julai lalu....
hanya Allah jua yg mengetahuinya.....
sesungguhnya saya REDHA atas segala2nya.....
amin.



No comments:

Post a Comment