Tuesday, December 13, 2011

.....kenapa asyik ke ppukm....

.....ye,saya tahu,ada soklan gini walau x direct kepada saya!
yelah bulan 10,11 dan 12 ni asyik status fb ,saya ke sane aje....ha ha ha ...
ada ke orang ke sepital kerana suke2?atau,ada ke orang yang mmg suke sesangat nak ke sane?he he he...mmg lah org ke sana bersebab....x perlulah pertikaikan kenape kerap sangat..atau buat apalah saya selalu2 jer ke sana.....pada yang sering bertanya....fahamilah....saya pun sebenarnya dah BOSAN!!!!!

.....kan dah sedia maklum,saya ni pesakit kanser payu dara....hospital dah macam umah ke2 saya... adalah sebab nape saya ke sana kan!!!walaupun dah selamat jalani pembedahan,lalui kemoterapi dan radioterapi...saya masih perlu rawatan susulan.....dulu setiap 3 bulan sekali..sekarang setiap 4 bulan sekali...dan akan berkurangan menjadi 6 bulan pula selepas 3 tahun .....seterusnya setahun sekali selepas 5 tahun....(kalau sampai lah...)..

.....di samping tu,jadual berkala bagi saya buat mammogram..ultra sound...chest x-ray dan bone scan....samada setiap 6 bulan atau setahun..bergantung pada tahap kesihatan saya...
tu belum masuk kalau saya 'terasa' kelainan dan kenalah ngadap Prof Doc...selama ni saya masih daya utk bertahan....MC pun x sekerap mana..malah CRK saya pun berbaki 3 hari....i am the one who have to be STRONG...(kan dear!!)

.....selain saya bulan ni juga no 4,kena jumpa doc regarding her tonsil...sebagai mama,kenalah saya juga menemani beliau...tu pun jadi persoalan juga....why i always go to ppukm?dan soklan bonus,sape yg drive me there?can i drive????then,kecohnyer seluruh alam bila ada orang tolong antar i.....he he he...aduhai!mind my own bussiness,please......

.....as for today,i dipilih buat medical check up...oleh the malaysian cohort...alahai,kalau buat kat swasta pun boleh..tapi dah orang pilih kita nak bagi free...buat ape tolak tuahkan???

ari ni,soal selidik ...sejarah kesihatan...macam interview nak kerja plak...
selain tu,check BP,urine test,jantung...timbang & ukur berat & tinggi nak cari bmi....mereka juga perlukan darah...7 tiub( kecil)..yelah nak tahu gula dlm darah,cholestrol & ntah apa2 lagi kegunaan...There comes my problem..hua hua hua...kesan kemoterapi membuatkan urat darah semakin mengecil..sedangkan tangan kiri atas nasihat doc kat tganu dulu,please avoid dari digunankan utk amil darah,cos tangan tu yang terlibat operate .....

.....so,tangan kanan jadi mangsa...2 cubaan..dgn jarum halus mahupun kasar...x lepas..x de darah kuar!!at last cubaan ke 3 guna yang halus dapatlah 3 botol...kwang3...tetiba darah stop..kena cari laluan lain...aduhai!tapi bagi saya..lebih dari tu dah saya lalui......REDHA ajelah...akhirnya dapatlah juga 7 botol yang diperlukan...kul 12 baru dapat merasa makanan...dan keputusannya akan diketahui lagi 3 minggu...kesannya...lengan dah lebammmmmmm...ada 4 liang lagi!!

......19 dec...ke sana lagi atas urusan adeq....if terlibat pembedahan..dok ngulang sana lagi..
ha ha ha....janganlah bunyi pulak ye..'balik2 muke i aje kat sana..busy bebenor mamaijat tu...'
he he he...

.....doakan kami ye.....semuga segalanya berjalan lancar.....insyaallah..

...amin...


4 comments:

  1. Salam Mamaijat,

    Moga terus tabah dengan ujian Allah ini untuk terus tabah di sana nanti, Amin.

    Pastinya beratkan melalui pemeriksaan demi pemeriksaan. Walau jenis sakit yang kita alami berbeza Dayah dapat rasakan perit dan debarnya. Acap kali kaki melangkah untuk di periksa saat itu jugalah detak jantung saya tak pernah perlahan. Risau sepanjang masa, sehingga result akhir keluar.

    Ini ujian dariNya supaya kita lebih tabah dalam meneruskan kehidupan dunia sementara ini.

    Be strong mama.
    muaaahh

    ReplyDelete
  2. .....Dayah...hanya mereka yang telah melaluinya merasakannya....REDHA!melaluinya ...semuga akan bertemu pelangi indah selepas hujan panas....
    insyaallah.amin.

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum wbt,

    berbekalkan kekuatan yg ada pada diri sesorang,
    menempuhi dengan penuh keredhaan, akur dengan segala ujian NYA. Semangat perlu diteruskan!

    Walaupun sy hanya mampu berkata tanpa merasainya,
    pengalaman telah mengajar sy, maklum sudah..
    kerana sy punya saudara sepertimu, Mamaijat.

    menitis air mata bila mengenangkannya, namun dia tidak mahukan belas dari sekeliling, hanya mahukan keluarga dan masyarakat fahami keadaannya.

    ReplyDelete
  4. .....PCL:tq atas sokongan.....
    org seperti kami yg have to be strong..ourselves, beside sokongan orang2 yg menyayangi...
    saya juga x suka melihat air mata....
    rimas!cukuplah doa dan fahamilah kami!

    ReplyDelete