Monday, November 21, 2011

.....jemputan.....

.....sempat menonton JEMPUTAN UMRAH...sebuah rancangan yang sangat2 dikagumi.... rasanya semua maklum akan rancanagn reality buat mereka yang kurang mampu dan terpilih untuk mengerjakan umrah..kebanyakkan peserta terpilih adalah dari kalangan mereka yang kurang mampu dan ada hajat tertentu.....setakat ni ramai yang telah terpilih...pernah juga salah seorang dari peserta nya adalah rakan setugas dari SKTM...(ckg Zaidi)yang kini telah bertugas di Kedah...membawa & menemani bundanya...Alhamdulillah...

.....namun dalam banyak2 episode...yang terkesan di hati ialah peserta pertama..Mohd Nur Nazari,yang menghidap sakit kanser tulang...Dalam rancangan yang saya tonton pagi tadi... terharu melihat ketabahan beliau melawan sakit beliau...kuat & tabah disamping sokongan bunda & keluarganya..Permintaan beliau nak bertemu Tun Mahathir....kata2 nasihat & perangsang Tun pada Nazari sangat terkesan di hati saya( juga sebagai seorang pesakit kanser.)
Usah di layan rasa sakit tu...tenangkan hati..banyakkan menulis untuk melupakan kesakitan.. dan meluahkan rasa ....juga beberapa ingatan lagi...Namun takdir tuhan telah tentukan..adik Nazeri kembali juga kepada penciptaNya pada 18 Feb 2011..Al Fatihah buat aruah.Semuga dia ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.... mendengar cerita bunda & nenda aruah ..di saat akhir aruah...sangat2 mengharukan....betapa aruah kuat melawan sakitnya..dan redha dengan ketentuanNya.Aruah memohon agar dipanjangkan sedikit lagi usia agar dapat ke Mekah lagi..ya Tuhan... sesungguh nya saya terkedu.....dalam usia begitu aruah dah tahu erti rindunya pada Mekah...

.....dalam hati ni...saya envy pada aruah..betapa sangat bertuah adik Nazeri....menjadi pilihan ASTRO OASIS... Sejak dari siri pertama saya juga teringin memohon..pernah suarakan pada yang tersayang...mohonlah bagi pihak mama.....ketika tu mama sdg 'bergelut' &' berserabut' dgn kes (??) & dalam masa yang sama di sahkan mengidap kanser......betapa bebanan yang mama tanggung...mama nak mengadu padaNya ..nak menghadap Kaabah dan memohon & merayu pada NYA.....namun,bukan rezeki mama menjadi pilihan..

.....kadang2 kita bertuah menjadi pilihanNya..dipenuhi segala hasrat & hajat...namun di hati saya,bersyukur sesangat....segala ujian dan dugaan buat saya..insyaallah saya redha...
Satu yang saya hajatkan kini..agar saya menjadi jemputanNya untuk haji....x de rezeki saya musim yang lalu..dan saya x berhenti memohon agar saya akan menjadi jemputanNya jua suatu hari nanti...insyaallah....sesungguhnya,jika itulah yang telah ditakdirkan buat saya..... saya redha...

amin..


No comments:

Post a Comment