Tuesday, June 21, 2011

.....kehilangan yang terasa....

.....baru menyambut hari bapa.....
bahagia sungguh bila kita ada bapa..
tempat bermanja..mengadu & disayangi...

.....tetiba semalam...dapat miss called dari Azlina SS 1..
(kebetulan waktu tu tgh bicara ngan tn hj MH..sahabat lama ketika di PP,phg..)
huh!hati dah terasa..janganlah berita ustaz sham...
selalu baca dari wall Fani Udy..situasi terkini ustaz sham..

sebelum maghrib...bila buka FB,up dated dari Fani Udy...adohai....
sah,ustaz Sham dah pergi selama lamanya..lebih kurang jam 6++...ptg..
innalillahi wainna ilaihi raajiun...
setelah bertarung sejak jumaat (kalau x silap)...
akibat kemalangan jalanraya ketika bersama konvoi bermotor besar...
**sejak tahun ni rasanya ustaz sham berminat pulak ngn aktiviti ni...

.....di mata saya..aruah adalah seorang yang sangat baik...
seorang..adik dan teman yang sangat2 payah nak di cari ganti..

masih ingat lagi 2005 sept,saya lapor diri di SK SS1..
duduk bersama dengan barisan guru j Qaf...di bilik guru..
bergaullah saya dgn kumpulan ni..

......ramadhan ,biasanya ada tazkirah di surau..
..... saya adalah antara orang terawal datang..dan dok depan sekali..
tapi saya pelik cos adik2 kat belakang dok gelak2 kan saya..
at last..mereka bersuara..
"hai ,kak ijat..faham ke apa ustaz cakap tu?"
hahhahaa....rupanya mereka gelakkan saya...
ntahkan faham atau x apa yg ustaz kuliahkan setiap hari tu...
hendak seribu daya...saya kerap bertanya...
dan kekadang ustaz 'translatekan' ke bahasa KL....dari loghat ganu..
terima kasih ustaz...

.....kemudian..walaupun sekejap tempohnya....
kami mengadakan klass mengaji al Quran...
rasanya malam Isnin..lepas gareb...
muridnya..Cikgu Mohammad Sulaiman...Kak Jun,Azlina Ariffin,Titina,Mimi dan saya.....
seronok juga rasanya walau kami malu2 nak baca...
sayalah yang paling banyak di tegur...kan selatan dan pantai timur banyak perbezaan slanganya...
huhuhuhu..nak malu wat per...nak belajar kan...
tapi sayangnya klass kami x lama..adalah sebulan hayatnya..
tuan gurunya..mestilah ustaz sham berganti ustaz azhari dan ustaz Fitri..

.....indahnya saat berdagang..
lebih2 lagi bila berada di kalangan rakan2 J-Qaf...
huk huk huk x banyak ..sedikit..ada juga keinsafan...dan ilmu akhirat..
yang dipelajari lewat pertanyaan secara langsung mahupun x langsung ngn mereka...

.....kemudian bila saya di sahkan ngidap kanser..lagilah rapat ngn mereka..
mereka banyak lakukan solat hajat utk saya...
di rumah mahupun di surau...
hingga ke hari saya sedang di operasi mereka masih menolong...
mendoakan & solat hajat utk saya..
semuanya bersama ustaz sham..
terlalu banyak kerja sama dan bantuan terutama doa2 & solat hajat yang diusahakan...

semuga Allah akan membalas segala yang telah ustas Sham & rakan2 lakukan buat kak ijat...
Guru Besar..Tuan Hj Dunia..PK1..Ust Nawi..Pk Ko Ku..Tn Hj Din..Ust Azahari...ustaz Fitri..Cikgu Razali..dan ramailah lagi guru2 terlibat...termasuk kak jun..

.....semuanya dalam kenangan..terima kasih semua..
terutama ust Sham...kau terlalu istimewa...
insan yg x meninggi diri..
low profile tapi ilmu penuh di dada..

.....dan mulai semalam bersemadilah ustaz Sham di sana..
doa kak ijat,semuga Tuhan memasukkan Ustaz bersama dgn mereka yang beriman..amin.

buat keluarga yang di tinggalkan..bersabarlah..
memang mudah untuk berkata tapi yang menanggung jua yang mengetahuinya..
semuga Allah memberikan kekuatan buat ister & anak2 almarhum...
amin.

al Fatehah buat Mohd Sham Bakar.....

No comments:

Post a Comment