Wednesday, March 16, 2011

...sihat X sakit,hidup X mati..bila sampainya masa...

...pagi ni dimulai dgn jengah blog Prof..
KRTS
**salah satu blog yg MESTI dilawati..
kalau boleh setiap hari...

...terharu ngn salah satu artikel beliau..
(rasanya dah baca berulang kali..)
di mana beliau bersama Roza & keluarga..
sekarang sedang berusaha merawat ayahanda Roza yg kurang sihat...

persoalan yang mereka timbulkan...
siapa nak jaga siapa...ketika sakit?
suami jaga isteri ..
atau sebaliknya...
sangat2 terharu..
melihatkan Bonda Roza yang juga uzur..(Beliau juga ada asma)..
setia di sisi ayahanda beliau..
juga mendengar jawapan 'uncle Jimmy' jiran katil ayahanda Roza...
bila persoalan tersebut diutarakan..

dan saya terkenangkan diri sendiri....
teringat & berputar kisah lalu...

bersyukur ketika sakit 3 tahun lalu..
ada mak abah yang setia menanti..menunggu dan ziarah saya..
di HSNZ mahupun rumah di TMG&CR....
sanggup tinggalkan umah di melaka untuk jaga saya anak beranak..
lebih dari 3 bulan..
**bila balik melaka....mak abah & adik sekeluarga pula kena sakit chikugunya..(harap2 betullah ejaannya..)
tapi di mana saya????
x sorang bagi tahu keadaan mereka..
** kerana saya masih dalam rawatan CHEMO...
hanya along & angah bergilir mengulangi atuk nenek...
itu pun tanpa pengetahuan mama..
takut mama risau......

mak & abah berulang alik Kt ..melaka..
dgn bas..
malam2 melawan kesejukan aircond dalam bas..
kejang kaki...duduk lebih 4 jam..
mengharungi laluan yang berselok belok...
di usia yang dah lebih 70 tahun..

pernah abah tercicir dompet!!
Tuhan,rahmatilah abah & makku...
terlalu banyak jasa kalian buat saya..
dari kecil hinggalah kini..
x mungkin dapat saya balas...
hanyalah doa2 buat mak & abah...

terkenang juga buahati2 mama...
along & angah..
(juga Kenya..& Fadzli..)
(x lupa anak2 angkat di KT...Rahmat..Yus..Hafiz..Azfar....)
berulang alik dari Sh Alam...Berjuntai Bestari...ke Kt...
bergelut dgn exam...
& kasih sayang pada mama...
sanggup lupakan cuti & bergumbira bersama kengkawan..
pulang berulang alik jaga & bagi sokongan buat mama..
menghadapi operasi..
juga CHEMOTERAPHY...

kakak & adik... setia di sisi mama..menemani mama..
di ward mahupun di rumah..
kakak bergelut SPM...
adik bakal UPSR...

sayunya hati ni..
terima kasih kalian..
tanpa kalian mama x sampai macam hari ini...
hanya doa pada Allah mama pohon ....
agar kalian sentiasa dalam rahmat & keberkatanNya..
berjaya dalam kehidupan DUNIA & AKHIRAT...

juga kawan2..sahabat2..pentadbir SK SS1...dan SKTM...
berkat doa semua..
saya masih di sini..
alhamdulillah..
& tq...

juga buat..
Doc Ms Hartini...Doc Master Hussien..
aunty Toh..Fidah..Mas..(nurses)
kak nab & kawannya di unit rawatan harian....
kalian sungguh2 BAIK HATI...
terima kasih..
semuga Allah jua akan membalasnya... segala kebaikkan..
sesungguhnya HSNZ KT sangat sinonim dgn hidup saya ketika itu...

..x lupa buat insan yang pernah bertahta di hati...
TQ walau kita telah JAUH......
semuga Allah akan membalas segala kebaikkan anda pada saya....
dulu..kini...dan mungkinkah selamanya...




No comments:

Post a Comment